Hoe het allemaal begon

Na een (te) korte carrière als wielrenner, die ik nooit echt kon verwerken, bleek dat zelfstandig werken mijn ding was. De opstart van de eerste winkel (1997) werd een feit. Hier begon ik met de verkoop van Assos wielerkleding, die in toen verdeeld werd door Freddy, een groot wielerkampioen, en Carine Maertens. Zeer aangename en oprechte mensen waar ik nog steeds met een warm gevoel aan terug denk. Al snel werd duidelijk dat ik fietsen in het aanbod moest opnemen, om aan de vraag te voldoen.

De ervaring die ik in mijn jeugd opdeed door aan mijn eigen Gios fiets te sleutelen én bij mijn toenmalige fietsenmaker Georges Pintens en diens schoonvader, kwamen nu goed van pas. Tijdens het behalen van de diploma’s voor fietsenmaker, bleek al snel dat het goed en correct maken van een wiel cruciaal was.

Danny Peelman

Van mijn eerste wiel, tot een eigen label

Een kolfje naar eigen hand, dat ook niet onopgemerkt voorbij ging en waardoor ik nadien zelfs aan het werk kon bij een examinator die zelf een winkel had. De ervaring in het maken van wielen heb ik te danken aan Michel Vaarten, die ik leerde kennen als vertegenwoordiger bij een grote toeleverancier van fietsonderdelen en waarvan ik zelf ook al wat onderdelen van verkocht. Hij regelde een bezoek bij de toenmalige nestor der profmekaniekers Francois Van Roosbroeck. Ik vergeet nooit de ervaring die ik in de Kempen heb opgedaan en waar ik mee kon werken aan de wielen voor team Rabobank. Zijn woorden “je gaat het kunnen” en “je hebt het gevoel”, zal ik nooit vergeten. Het was één van de belangrijkste momenten in mijn loopbaan. Zonder Michel en Francois zou ik nooit geweest zijn wie ik nu ben!

Dit maakte me enerzijds een expert, maar anderzijds een uitstervend ambacht dat nog wielen maakt volgens het principe toen wielrennen nog legendarische kampioenen voortbracht. Zonder machines, maar met de hand en op het gevoel om de juiste spanningsverdeling te krijgen. Een wiel maken dat jaren meegaat, zonder iedere wedstrijd opnieuw te moeten rechten. In de huidige tijd waar machinale carbonwielen in massa worden aangeboden, bouw ik merendeels mijn wielen voor de kenners en voor toeristen met een hoger lichaamsgewicht. Zij zijn de beste referentie om het verschil te voelen tussen fabriekswielen en hand gespaakte wielen met platte velg. Nog steeds onder mijn eigen label, M.Q.B. handmade in Belgium.

Door plaatsgebrek was een verhuis naar een nieuwe locatie onvermijdelijk en verhuisden we in 2000 naar Lebbeke. Daarnaast startte ik ook als mekanieker bij Jong Vlaanderen en Landbouwkrediet waar ik mooie ervaringen heb aan overgehouden. Onder meer tijdens de Amstel Gold Race van 2010 waar alle toprenners aanwezig waren, kopman Bert De Waele (Landbouwkrediet) 4de werd en Philippe Gilbert (Omega Pharma-Lotto) de koers won. De inspanningen die ik toen deed voor de renners werden door hen enorm gewaardeerd. Hun spontane reactie bij aankomst na de koers werd er eentje om nooit meer te vergeten.

Een avontuur in Spanje!

Ondanks de zeer snelle groei van de winkel, kon ik de “goesting” die er al een tijdje was niet bedwingen om een trainingscentrum voor wielrenners op te starten. Dit zorgde voor de sluiting van onze winkel en de verhuis naar ons nieuwe avontuur in het zonnige Spanje (2011).

Na 6 mooie jaren in Spanje beslisten de plaatselijke autoriteiten dat ik niet verder kon doen, zonder toe te geven aan hun eigen grillen en onverantwoorde eisen. Noem het een meevaller bij een tegenvaller, maar dit werd de aanzet om terug te keren naar België.

Na een fantastische periode in Spanje, zitten we sinds 2018 terug op onze huidige locatie in Lebbeke en hebben bewust gekozen voor een mooi aanbod van kwaliteitsfietsen en onderdelen. We blijven nog steeds achter ons principe staan om enkel kwaliteit aan te bieden.

Peelman Trainingscentrum Spanje

Onze klanten zijn we nog steeds dankbaar, om massaal terug te keren na ons avontuur in Spanje. We hopen hier in Lebbeke nog een lange tijd te kunnen verblijven. De interesse bij zonen Yves en Olivier begint te groeien, waardoor de opvolging en het voortbestaan van Peelman Fietsen al om de hoek komt kijken.